Bob Sijthoff

Bob Sijthoff is geboren in een uitgeversfamilie. Zijn vader Henri was voor de zaak altijd onderweg. En de zaak werd uiteindelijk ook waar Bob Sijthoff een groot deel van zijn loopbaan aan heeft gewijd tot de verkoop van het bedrijf eind jaren ’90.

Het Financieele Dagblad is in Nederland sinds jaar en dag een begrip. Henri Sijthoff, de vader van Bob Sijthoff stond toen Bob klein was aan het roer van de krant en was een moderne man voor die tijd. Zo ging Sijthoff in het kader van Amerikaanse samenwerkingen naar New York om ervoor te zorgen dat de krant niet alleen verslag zou doen van de status quo, maar ook voorloper zou zijn en de handel in Nederland naar een hoger plan zou kunnen trekken.

Levensloop

Bob Sijthoff groeide op in Wassenaar en ging in zijn puberjaren naar een internaat in Zeist, zodat het Haagse uitgaansleven hem niet te veel kon afleiden van zijn schoolprestaties. Het ging Bob Sijthoff goed af en vlak na zijn eindexamen vloog hij naar New York. In New York begon Bob Sijthoff zijn academische loopbaan aan Columbia University op Manhattan. Zijn vader Henk Sijthoff was destijds woonachtig in New York. Doordat zijn vader in de buurt woonde kon Bob Sijthoff vrij gemakkelijk een bestaan opbouwen in New York. Het is immers prettig om op jonge leeftijd zonder de techniek die we vandaag de dag kennen een familielid in de buurt te hebben die je kan voorzien van steun en advies. Bob Sijthoff rondde met goed gevolg zijn studie af aan Columbia University en maakte een start in de reclamewereld in New York. Bob Sijthoff keerde pas in 1972 terug in Nederland na ruim acht jaar in New York gewoond te hebben. Zijn verblijf in New York was een mooie opstart van zijn loopbaan, omdat de Verenigde Staten in alles voorliepen op Nederland. Bob Sijthoff heeft gedurende zijn loopbaan eigenlijk nooit afstand genomen van deze ‘koplopersmentaliteit’.

Consultant

Na de overname van het familiebedrijf Het Financieele Dagblad aan het einde van de jaren ’90 van de vorige eeuw, heeft Bob Sijthoff zijn loopbaan succesvol voortgezet als consultant voor diverse bladenmakers. Bob Sijthoff heeft zijn advies verleend aan diverse jonge uitgeverijen en heeft bemiddeld bij diverse overnames. Hij bedacht tal van innovatieve cross mediale technieken, waar de huidige uitgeversbranche 2.0 nog steeds de vruchten van plukt.

Terug naar top