Harald Swinkels

Het carrièrepad van Harald Swinkels

Harald Swinkels is een Nederlandse ondernemer en tevens oprichter en CEO van De Nederlandse Energie Maatschappij. Van 1993 tot 2004 studeerde Harald Swinkels economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Al tijdens zijn studie, in 1998, begon hij met Pieter Schoen een kleine uitgeverij in studieboeken, welke een groot succes was. Een jaar later begonnen zij ook Career Fever. Dit was een klein bedrijf dat zich focuste op de banenmarkt, maar welke helaas naar drie jaar failliet ging. Het grote succes voor de heren liet gelukkig niet lang op zich wachten.

De Nederlandse Energie Maatschappij

In 2005, net een jaar nadat de energiemarkt was geliberaliseerd, hakte Harald Swinkels samen met zijn zakenpartner Pieter Schoen de knoop door en richtte De Nederlandse Energie Maatschappij op. Hiermee werd zij de eerste onafhankelijke energiemaatschappij van Nederland. Het doel van Harald Swinkels met dit nieuwe bedrijf was om de Nederlandse energiemarkt open te breken en weer op scherp te zetten. Inmiddels heeft het bedrijf ruim 800.000 aansluitingen, waarmee zij het vierde energiebedrijf van Nederland is. Het succes heeft De Nederlandse Energie Maatschappij volgens Harald Swinkels te danken aan de innovatieve manier waarop het bedrijf wordt gefinancierd en gedurfde marketing.
Doordat zij in het begin geen grote budgetten hadden voor grote marketingcampagnes, moesten ze het doen met lelijke en irritante reclames. Deze strategie bleek succesvol en zorgde ervoor dat de Nederlanders op de één of andere manier gecharmeerd bleken van deze aanpak en De Nederlandse Energie Maatschappij als een soort ‘Pietje Bell’ onder de energiebedrijven begonnen te zien.

Rotterdamse ondernemersprijs

In 2014 mochten Harald Swinkels en Pieter Schoen de Rotterdamse Ondernemersprijs in ontvangst nemen. De jury bewonderde de manier waarop De Nederlandse Energie Maatschappij haar plek op de Nederlandse energiemarkt heeft veroverd. Over de jaren heen heeft zij zich gevormd van prijsvechter tot uitdager en blijven klantwensen en –gedrag de belangrijkste leiders in het bepalen van de koers van het bedrijf. Ook kwam De Nederlandse Energie Maatschappij als winnaar uit de bus bij de publieksstemmen, waar zij 62% van de stemmen wist te behalen.

Een bezige bij

Harald Swinkels zit alles behalve stil als CEO van De Nederlandse Energie Maatschappij en onderneemt nog vele nevenactiviteiten. Zo is hij vicevoorzitter van de branchevereniging voor energiebedrijven, Energie Nederland. Ook geeft hij al sinds 2011 les in Sales and Account Leadership aan het Instituut voor Sales en Account Management aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Bovendien is hij lid van de Raad van Advies van het Erasmus Centre for Entrepreneurship van de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Terug naar top