Roland Pluut

De in 1960 geboren Roland Pluut is een ondernemer gespecialiseerd in direct marketing. Hij werkte voor o.a. ANWB en Unicef en startte vervolgens zijn eigen marketing onderneming genaamd Maxi Delta. In 2015 nam hij Uitgeverij The Optimist over en in februari jl. nam Roland uit handen van acteur Bas Muijs de pruimenbloesemprijs in ontvangst.

In 1990 startte Roland bij de ANWB, zijn doel was om direct marketing een eigen gezicht te geven,
Roland: ‘We hebben toen gedefinieerd dat direct marketing toch wel afwijkt en het eigenlijk een distributiekanaal is met een geïntegreerde logistiek’.
Toen het doel bereikt was en direct marketing inmiddels een zelfstandige afdeling was is hij na drie jaar een nieuwe uitdaging aangegaan, namelijk bij Unicef.

Roland was bij Unicef verantwoordelijk voor alle direct marketing.
Een leuke club met in Nederland ruim 50 mensen. Hij zat redelijk veel in Genève om de uitwisseling over fondsenwerving in de verschillende donorlanden te versterken. In Nederland was hij verantwoordelijk voor alle direct marketing. Hij ontwikkelde de donorbase en paste er diverse selectietechnieken op toe. Ook deed hij diverse televisiecampagnes zoals de welbekende ‘Kans voor een Kind’ campagne met John de Mol.

Na vijf jaar direct marketing ervaring begon Roland voor zichzelf met Maxi Delta, een marketing organisatie. Hij verleende advies aan organisaties als Zending over Grenzen over het herinrichten van hun fondsenwerving en het verbeteren van datadriven marketing. Analyse als basis voor succes had altijd zijn aandacht.

Tegelijkertijd werkte Roland voor Save the children, waar prinses Juliana destijds voorvrouwe van was. Ook voor deze organisatie heeft hij diverse acties en campagnes geleid, waaronder de actie met Jos Brink voor Burkina Faso. Een andere klant van Maxi Delta was stichting nationaal fonds het gehandicapte kind – STINAFO. STINAFO vormt het vangnet voor gehandicapte kinderen die elders door verschillende regels van hulp verstoken blijven. Roland verleende Stinafo marketing- en organisatieadviezen.

Hij specialiseerde zich met Maxi Delta tevens in premiums die door de brievenbus passen. Hij bedacht manieren om enveloppen dusdanig interessant te maken zodat deze door de ontvanger geopend worden. Door er een cadeautje in te doen bijvoorbeeld, front end premium in het jargon, is de kans dat de envelop open gaat groter en kijkt men op een bepaalde manier naar het aanbod. Uiteindelijk ontwikkelde hij een ludiek cadeaudoosje met daarin diverse gadgets, bijvoorbeeld een blikopener speciaal ontwikkeld voor mensen met artrose. Creatief bezig zijn spreekt Roland aan, evenals de uitdaging dat wat hij ontwikkelt altijd door de brievenbus moet passen. Maxi Delta leverde deze pakketjes aan commerciële bedrijven en instellingen door heel Europa.

Eind 2015 nam Roland uitgeverij ‘The Optimist’ over met daarin twee titels, The Optimist en het medisch dossier. Hij zorgde ervoor dat het magazine The optimist wederom in het Nederlands verscheen, voegde hier een gratis uitgave aan toe en begon opnieuw met de ‘daily’, een dagelijks nieuwsbericht aan meer dan 20.000 mensen. Hij verhoogde de uitgavefrequentie van vier naar zes keer per jaar en bracht daarmee het magazine weer voltijds in de winkel. Ook voerde hij een aantal formulewijzigingen door, waaronder een hoofdartikel met webinar.
Het medisch dossier werd reeds in vijftien landen uitgebracht onder de naam ‘What doctors don’t tell you’. Nederland was het enige land dat nog niet de slag had gemaakt om ook een versie van vierentachtig pagina’s uit te brengen. Roland realiseerde dit. De vernieuwde versie ligt vanaf medio 2016 in zo’n 1200 winkels in Nederland onder de naam ‘Wat artsen niet vertellen’. De vaktechnische uitgave van medisch dossier geeft Roland ook nog uit.

Roland is een optimist, maar geen naïeve. Hij is volhardend, maar tevens buigzaam.
Pragmatiek staat bovenaan, samen met doelgerichtheid.

Terug naar top