Erik Kessels

Over Erik Kessels

Erik Kessels is een Nederlandse ondernemer, fotografieverzamelaar, curator van tentoonstellingen en tevens schrijver. Hij is de oprichter en momenteel ook creatief directeur van KesselsKramer, een van oorsprong Amsterdams communicatiebureau.

Erik Kessels werd geboren in 1966 in Roermond en was van jongs af aan al erg creatief. Nadat hij zijn MAVO-diploma had behaald besloot hij een opleiding tot etaleur te volgen, dit was een droom die hij al sinds zijn vijfde jaar had. Erik Kessels volgde de opleiding aan MTS Sint Lucas in Boxtel. Helaas kwam hij er vrij snel achter dat deze opleiding toch niet voor hem weggelegd was en besloot marketing te gaan studeren. Toen hij eenmaal klaar was met studeren ging hij verschillende reclamebureaus werken, zoals Ogilvy & Mather, Kuipers & Schouten en Chiat/Day. Uiteindelijk richtte hij zijn eigen communicatiebureau op: KesselsKramer.

Fotografie

Hoewel Erik Kessels zelf geen fotograaf is, is hij groot verzamelaar van fotografie. Naast het verzamelen van werken, stelt Erik Kessels vaak ook fotografietentoonstellingen samen. Hij ontvangt uit de kunstwereld veel lof, omdat hij in foto’s die vaak worden afgedaan als onbruikbaar of niet mooi, juist een soort schoonheid of diepere betekenis kan vinden. Door hem veranderen foto’s van troep in galerij-waardige werken.
Een ludiek project van hem was tijdens de Rencontres d’Arles in 2013, waarbij hij alle foto’s die in een tijdspanne van 24 uur werden geüpload op Flickr liet afdrukken en er een hele kamer mee vulde.

KesselsKramer

In 1996 richtte Erik Kessels samen met Johan Kramer het communicatiebureau KesselsKramer op. Met dit communicatiebureau wilden zij juist buiten de kaders treden en op een onconventionele manier reclamecampagnes maken. KesselsKramer kreeg vooral wereldwijde bekendheid nadat zij reclamefilmpjes maakten voor bekende merken zoals bijvoorbeeld Ben, Diesel, MTV, Nike, Levi Strauss en Heineken. Ook is KesselsKramer het brein achter de grote ‘I Amsterdam’-campagne, onder andere bekend van de grote rode en witte letters die een prominente plek op het Amsterdamse Museumplein innemen. Naast het werk dat KesselsKramer maakte voor de bekende merken, is het communicatiebureau ook beroemd geworden doordat zij bij wijze van stunt prijzen voor hun werk in ontvangst weigerden te nemen.
Inmiddels heeft KesselsKramer kantoren in zowel Amsterdam, als Londen en Los Angeles.

Prijzen

Met zijn werk is Erik Kessels ook regelmatig in de prijzen gevallen. Zo werd hij onder andere in 1999 Reclameman van het jaar, kreeg hij een Gouden Leeuw voor een ‘Ster’-reclamespotje in 2003 en mocht hij in 2010 de Amsterdamprijs voor de Kunst ontvangen.

Terug naar top