Pieter Zwart

Loopbaan van Pieter Zwart

Pieter Zwart begon in 1996 aan de studie Bedrijfskunde aan de Rotterdam School of Management van de Erasmus Universiteit in Rotterdam, waarvan hij in 2000 afstudeerde. Terwijl hij nog in de collegebanken van de universiteit zat, begon hij in 1999 samen met Bart Kuijpers en Paul de Jong het bedrijfje Coolblue. Een jaar later lanceerden ze de eerste webshop die onder het Coolblue-imperium zou vallen: mp3man.nl. Maar hier bleef het niet bij. Al snel volgden meerdere specialistische webshops en ligt de teller anno 2016 al op meer dan 300 webshops. Uiteindelijk kwamen daar ook nog 5 fysieke winkels bij in Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven en Groningen.
Doordat Pieter Zwart al tijdens zijn studie met Coolblue begon, heeft hij eigenlijk geen andere functie gehad dan die van CEO, en zelfbenoemd ‘Eindbaas’, van Coolblue. Hoewel zijn CV dus niet al te uitgebreid is, heeft Pieter Zwart wel een groot aantal awards kunnen noteren. Een kleine greep uit de lijst: Rotterdamse Ondernemersprijs 2006, Nima Marketing Award 2012, Tweakers Beste Webwinkel 2013/2014, Beste Elektronica Webwinkel van België 2014 en Thuiswinkel Award voor “De Beste Webwinkel” in 2012, 2013 en 2014.
Pieter Zwart is tevens momenteel lid van de Raad van Advies van het Erasmus Centre for Entrepreneurship van de Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Overname Coolblue voor 1 miljard pepernoten?

Dat Pieter Zwart een goed gevoel heeft voor humor valt niet te ontkennen. Eind 2015 gingen er geruchten dat Coolblue overgenomen zou worden. Op 1 december 2015 werden dan ook alle medewerkers op het hoofdkantoor bijeengeroepen voor een ‘belangrijke mededeling’. Zij kregen een filmpje van een persconferentie met Pieter Zwart te zien over een zekere overname door een ‘grote buitenlandse speler’. Al snel bleek dat het om een ludieke grap ging en was deze grote buitenlandse speler niemand minder dan Sinterklaas, die Coolblue had overgenomen voor 1 miljard pepernoten en ‘ad sinterim’ was toegetreden tot het managementboard.

Coolbue

Coolblue is de overkoepelende naam voor ruim 300 webshops en 5 fysieke winkels die onder dit imperium vallen. Het assortiment varieert van elektronica tot sportkleding en van speelgoed tot witgoed. Voor Coolblue, en dus ook Pieter Zwart, staat klanttevredenheid steevast op nummer één. Coolblue blijft dan ook gestaag groeien om steeds meer aan de wensen van de klant te kunnen voldoen en steeds betere service te kunnen verlenen. In het verlengde hiervan ligt ook de extra service die Coolblue biedt via video. Via filmpjes op YouTube biedt zij reviews en simpele instructiefilmpjes aan.

Terug naar top