Olivier Somers

Olivier Somers is oprichter van het internationale merchandise bedrijf Gemaco Group. Na twintig jaar aan dit bedrijf te hebben gewerkt, verkocht hij het in 2017. In 2016 richtte hij Monus op, hiermee belegt hij in kleine tot middelgrote bedrijven met een online of marketingachtergrond.

Gemaco Group

Olivier Somers studeerde Enginering aan de Vrije Universiteit van Brussel. Tijdens zijn studententijd, in 1995, startte hij een bedrijfje in promotionele T-shirts en petjes voor studenten. Dit bedrijfje groeide uit tot de Gemaco Group, een wereldwijde leider op het gebied van promotionele artikelen. Olivier Somers: “Ik heb bijna twintig jaar dit bedrijf gehad, maar in 2017 stapte ik eruit en werd het verkocht aan een Duits institutioneel fonds. Het bedrijf werd te groot. We hadden toen een omzet van 140 miljoen euro, bijna driehonderd medewerkers en we waren actief in veertien landen.” Een mooi hoogtepunt voor Olivier Somers was dat Gemaco Group in 2016 genomineerd werd voor de prijs van ‘Onderneming van het Jaar’, een initiatief van consultancybedrijf EY in samenwerking met de zakenkrant De Tijd en BNP Paribas Fortis in België. “We zaten bij de laatste vier finalisten, maar we hebben helaas niet gewonnen.”

Monus

Toen Olivier Somers uit de Gemaco Group stapte, richtte hij een eigen investeringsfonds op, genaamd Monus. Monus is een onafhankelijke beleggingsonderneming die ondernemers en managers ondersteunt bij het realiseren van hun groeiambities. Monus geeft de voorkeur aan het samenwerken met kleine tot middelgrote bedrijven, geen starters, maar groeibedrijven. Tevens ondersteunen ze managers in alle juridische, financiële en operationele zaken, zodat ze de focus kunnen leggen op hun core business. “Ik heb dus een aantal participaties in bedrijven. Mijn voorkeur gaat altijd naar bedrijven die digitaal opereren of zich bezighouden met marketingservices. Mijn werkzaamheden bestaan voornamelijk uit het doen van transacties, maar het leukste vind ik het buy & build-verhaal: een overname doen en dan snel groeien.”
“We gaan erg goed met Monus, dus in de toekomst wil ik dit blijven voortzetten. We blijven ons focussen op onze parameters; leuke bedrijven van een bepaalde omvang met groeiambities. We kunnen met een paar mensen niet twintig bedrijven tegelijk begeleiden, dus daarom zijn we selectief in het kiezen van het bedrijf waarmee we gaan samenwerken. Het bedrijf moet een goede motivatie hebben om met ons te willen samenwerken, daarnaast hebben we een voorkeur voor bedrijven die zich in een groeimarkt bevinden, omdat deze bedrijven meer potentie hebben. Maar het belangrijkste is dat we een bepaalde klik hebben. Omdat we een intensieve samenwerking aangaan, moeten we het wel goed met elkaar kunnen vinden.”

Terug naar top