Martijn Nekoui

Martijn Nekoui is de oprichter en creative director van MOAM, een platform waar jonge talenten gecoacht worden en in contact worden gebracht met nationale en internationale spelers binnen de mode en design-branche. MOAM richt zich op het ontwikkelen van design, mode en concepten, en ook het leggen van verbindingen tussen deze disciplines.

MOAM

MOAM begon oorspronkelijk het afstudeerproject van Martijn Nekoui, maar is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardige onderneming. Met MOAM heeft Martijn Nekoui twee algemene projecten lopen.
Allereerst het ‘MOAM collective’, waarbij hij ongeveer 5 design-afgestudeerden bij elkaar zet voor zes maanden en ze een complete catwalk show in elkaar laat draaien. Hierbij krijgen ze volledige creatieve vrijheid, maar krijgen wel wekelijkse workshops van bekende namen uit de Nederlandse mode-industrie. Martijn Nekoui houdt zich bij MOAM collective vooral bezig met het helpen bij het vinden van een creatieve richting, de PR en de productie van de catwalk show. De afgestudeerden vindt hij door simpelweg afstudeerpresentaties te bezoeken en te kijken wie er binnen het concept zou passen.
Het andere jaarlijks terugkerende project is ‘Generation’. Dit is een drie uur-durende tentoonstelling waarbij werken van deelnemers die in de 18 maanden daarvoor zijn afgestudeerd tentoon worden gesteld. De tentoonstelling is multidisciplinair en de werken variëren dan ook van fotografie tot mode, van documentaire tot illustratie. Martijn Nekoui houdt zich vooral bezig met het cureren van de tentoonstelling, de creatieve productie en PR.
Bij het grote publiek is MOAM vooral bekend vanwege haar collecties voor HEMA, met als populairste item de ‘rookworsten-trui’ die in 2015 binnen minuten al was uitverkocht.

Carrière naast MOAM

Naast MOAM was Martijn Nekoui blogger voor Vogue en schreef hij voor LINDA. en Harpers’ Bazaar. Tegenwoordig schrijft hij columns voor Het Parool. Tevens ontwikkelt hij creatieve concepten en projecten. Zo was hij onder andere verantwoordelijk voor het Masquerade Ball van Moët & Chandon, Vogue’s Fashion Night Out bij de Bijenkorf en verschillende exposities in Nederlandse musea.

Opleiding

In 2006 behaalde Martijn Nekoui zijn gymnasiumdiploma aan het Johan de Witt Gymnasium in Dordrecht. Daarna ging Martijn Nekoui naar Amsterdam om daar communicatiewetenschappen te gaan studeren. Dit bleek niks voor hem te zijn en verruilde deze voor een opleiding aan het Amsterdam Fashion Institute (Amfi). Tussen 2008 en 2012 volgde Martijn Nekoui hier een opleiding in Branding, met een specialisatie in Brands & Communication. Tijdens zijn studie liep Martijn Nekoui stage bij SPRMRKT, een concept store annex koffiebar in Amsterdam. Hij studeerde af met zijn MOAM-project, wat uiteindelijk zijn baan zou gaan worden.

Terug naar top