Michiel Muller

De carrière van een serieondernemer

Michiel Muller (geboren in 1964) is een zogenaamde serieondernemer door continu nieuwe ondernemingen op te zetten. Hij studeerde economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, waar hij 1982 begon en in 1989 uiteindelijk zijn mastertitel behaalde. Meteen nadat hij was afgestudeerd vervulde Michiel Muller zijn dienstplicht als officier bij de Koninklijke Luchtmacht. Ruim anderhalf jaar later begon hij te werken voor Esso/ExxonMobil in verschillende functies. Pas toen hij deze baan verruilde voor een functie bij de relatief jonge oliemaatschappij Petroplus International N.V., kwam zijn ‘serieondernemerschap’ in een stroomversnelling. Hier leerde Michiel Muller namelijk Marc Schröder kennen, wie één van zijn belangrijkste zakenpartners zou worden.
Samen met Marc Schröder maakte Michiel Muller het Tango-concept van onbemande tankstations tot een groot succes in Nederland, Spanje en België. Later richtten zij ook Route Mobiel op, een pechhulpverleningsdienst die de concurrentie met de ANWB Wegenwacht aanging. Ook richtten zij Bieden en Wonen, een online platform waar men hun huis kon veilen, en Fashiolista.com, een fashion community, op. Later investeerden ze in verhuisbedrijf Beeboxx, online requitmentmarketeer Vonq.com en kledingveilsite Vault79.com.

Online supermarkt: Picnic

Het meest recente grote project van Michiel Muller is Picnic, een nieuw online supermarkt-concept dat hij bedacht met Joris Beckers, Frederick Nieuwenhuys en Bas Verheijen. Het doel van Picnic is om zo goedkoop mogelijk boodschappen bij de mensen thuis te bezorgen, zonder dat zij hier bezorgkosten voor hoeven te betalen en men dus in feite zo min mogelijk betaalt. De bezorgkosten worden gedrukt door de boodschappen alleen met kleine elektrische busjes te laten bezorgen.
Michiel Muller zag een gat in de markt met dit concept. Waar het online bestellen van kleding en elektronica de normaalste zaak van de wereld is, is dat met boodschappen doen nog niet altijd het geval. En dat terwijl de consument volgens Michiel Muller toch graag zijn of haar boodschappen bij haar thuis afgeleverd ziet worden.

Auteur van managementboeken

In 2010 bracht Michiel Muller zijn eigen boek, genaamd Ervaringen van een Serial Entrepreneur, uit. In dit boek geeft hij aan de hand van zijn eigen ervaringen als ondernemer zijn visie op het ondernemerschap en geeft hij tips over welke strategieën het beste werken. In hetzelfde jaar werd het boek uitgeroepen tot Ondernemersboek van het Jaar.
Hierop volgend bracht Michiel Muller in 2015 het boek Ondernemen is een ABC’tje uit. In dit boek legt hij zijn eigen methode, bestaande uit drie stappen, haarfijn uit met behulp van allerhande voorbeelden uit de praktijk.

Terug naar top