Mathys van Abbe

Mathys van Abbe is een Nederlandse ondernemer en de eigenaar van meerdere IT-bedrijven. Het laatste bedrijf dat Matthys van Abbe heeft opgericht is Kinder, waarmee hij de wereld van goede doelen ontzettend vernieuwd.
Inmiddels is Mathys van Abbe al meerdere malen in de prijzen gevallen. Zo werd hij bijvoorbeeld Online Mediaman van het Jaar in 2009 en won hij de Red Herring 100. Dit is een prijs voor jonge ondernemingen binnen de technologiesector. Ook werd hij in 2011 tot Start Up Founder of the Year benoemd.

Loopbaan

Het bedrijf waar Mathys van Abbe grote bekendheid mee kreeg was Mobypicture. Dit is een dienst waarbij foto’s gemakkelijk kunnen worden geüpload en ook direct kunnen worden gepost op social media zoals bijvoorbeeld Twitter.
Een ander bekend bedrijf van Mathys van Abbe is Tyrsday. Hiermee helpt hij sporters hun online imago te verbeteren. Tyrsday ondersteunt de sporters op het gebied van inhoud, strategie en technologie. Bijvoorbeeld tijdens de Olympische Spelen in Rio de Janeiro ondersteunde Tyrsday een aantal sporters door hun social media accounts helemaal over te nemen en in naam van de sporter de fans een kijkje te geven in de bezigheden van de sporter.
Ook heeft Mathys van Abbe Toading opgericht. Door Toading te gebruiken kunnen de zogeheten conversion rates van advertenties op websites worden verbeterd. Dit gebeurt door de advertentie keywords verder te specialiseren en ook aanbiedingen aan online advertenties te linken. Klanten van Toading zijn onder andere Intermediair en KLM.
Naast de bovengenoemde bedrijven is Mathys van Abbe ook eigenaar geweest van

Kinder

Het nieuwste bedrijf waar Mathys van Abbe zich mee bezighoudt heet Kinder. Het idee voor Kinder komt van de welbekende dating-app Tinder. Waar men op TInder op zoek gaat naar een nieuwe liefde, en door een breed scala aan personen ‘swiped’, kan men dat via Kinder met (kleine) goede doelen doen. Met de Kinder-app van Mathys van Abbe kunnen gebruikers door verschillende goede doelen heen ‘swipen’. Terwijl ze dit doen kunnen ze kleine bedragen doneren aan het betreffende goede doel. Het voordeel van Kinder is dat de donatie slechts eenmalig is en de donateur niet in het bestand van de organisatie komt te staan. Aan het einde van de maand betaalt Kinder namelijk het gedoneerde geld aan de goede doelen uit, zonder daarbij te verstrekken wie de donateurs waren. Daarnaast wordt het geld dat wordt besteed aan goede doelen op deze manier veel meer verdeeld over grote en kleine organisaties.

Terug naar top