Marque Joosten

Marque Joosten is een Nederlandse zogeheten internetondernemer. Inmiddels heeft hij al meerdere internetbedrijven op gezet, die altijd ontzettend vernieuwend zijn binnen hun branche. Momenteel houdt Marque Joosten zich met name bezig als CEO van Heilzaam BV, een ‘ehealth’ onderneming die hij heeft opgericht.
Naast het oprichten van nieuwe ondernemingen, is Marque Joosten ook investeerder. Met zijn investeringsbedrijf Boralis investeert hij in innovatieve ideeën binnen de internetbranche. Ook bekleedt Marque Joosten meerdere functies als commissaris en adviseur bij meerdere bedrijven in zowel binnen- als buitenland.

Carrière

Oorspronkelijk werkte Marque Joosten in de reclamewereld en werkte uiteindelijk bij de ING Bank als directeur communicatie. Hier ontmoette hij Marijn Pijnenborg, waarmee hij daarna mee ging samenwerken met het oprichten van zijn bedrijven en investeren.
Het eerste bedrijf dat Marque Joosten oprichtte (in 1999) was ‘Freeler’, een internetprovider die uiteindelijk door KPN werd overgenomen. Niet veel later, in 2001, begon hij met Funda.nl, de welbekende website waarop men huizen kan bekijken. Deze website is nog steeds één van de meest bekende en succesvolle huizenwebsites in Nederland. In 2007 begon Marque Joosten met het opzetten van een groot medianetwerk op het gebied van auto’s, sport en gadgets. In 2014 besloot hij zijn belangen hierin te verkopen. Daarna is hij zich volledig gaan richten op de gezondheidsmarkt.
Naast ondernemen is Marque Joosten tevens onder andere al sinds 2008 lid van de Raad van Toezicht van Springest, een website waarop men kan zoeken naar trainingen, cursussen en opleidingen. Daarnaast is Marque Joosten sinds 2009 lid van de Raad van Toezicht van Woningnet, de overkoepelende website voor sociale huurvoorzieningen.

Nieuwe focus: de gezondheidsmarkt

De focus van Marque Joosten ligt nu voornamelijk op de gezondheidsmarkt. Hij wil zijn kennis omtrent internet en internet start-ups overbrengen naar deze branche. Met zijn bedrijf, Heilzaam BV, nam hij meerdere websites die zich met gezondheid bezighouden over, zoals bijvoorbeeld ziekenhuis.nl en gezondheidsplein.nl. Binnen no time wist Marque Joosten de bezoekersaantallen van deze websites flink omhoog te schroeven (tot een maandelijks bezoekersaantal van zo’n 5 miljoen per maand). Inmiddels is Heilzaam BV de grootste informatieverspreider met betrekking tot vragen op het gebied van gezondheid. Voor Marque Joosten is nu de volgende stap om nieuwe concepten te ontwikkelen die consumenten meer regie en transparantie binnen de gezondheidsbranche moet bieden. Eén van deze nieuwe concepten is solvo.nl, een website waarop consumenten kunnen zoeken naar professionals binnen de zorg. Daarnaast kunnen ze deze ook via de website beoordelen en afspraken mee inplannen.

Terug naar top